tisdag 6 januari 2015

Läsutmaning 2015

Sak jag lärde mig 2014: Läsutmaningar är jättekul!

Jag vet inte varför det är så roligt att få stryka något på en lista med olika punkter efter att en bok är färdigläst, men något är det. Därför ville jag gärna hitta en ny läsutmaning till 2015 och var lite ledsen över att jag inte hittade någon bra, tills dess att min kompis Lia gjorde en youtubevideo om Popsugars läsutmaning. Jag fastnade för den och tänkte pyssla med den, tillsammans med mina andra läsprojekt i år. Därför, för att det ska gå att följa hur det går för mig, tänker jag lägga upp listan i en översatt version och komma tillbaka och stryka punkter när de är avklarade.


  1. En bok med mer än 500 sidor
  2. En klassisk kärleksroman
  3. En bok som gjordes till film
  4. En bok som publicerades under 2015
  5. En bok med ett nummer eller en siffra i titeln
  6. En bok skriven av någon under 30
  7. En bok med karaktärer som inte är människor
  8. En humoristisk bok
  9. En bok av en kvinnlig författare
  10. En deckare eller en thriller
  11. En bok vars titel bara består av ett ord
  12. En novellsamling
  13. En bok som utspelar sig i ett annat land (för min egen del tänker jag säga här att den inte heller ska utspela sig i Storbritannien eller USA, i och med att majoriteten av böckerna jag läser en utspelar sig där)
  14. En icke skönlitterär bok
  15. En debutroman
  16. En bok från en författare du tycker älskar som du inte har läst än 
  17. En bok en vän rekommenderade
  18. En bok som författaren vunnit Pulitzer-priset för.
  19. En bok din mamma älskar
  20. En bok från botten av din läslista
  21. En bok som skrämmer dig
  22. En bok som är äldre än 100 år
  23. En bok du läser enbart på grund av omslaget
  24. En bok du skulle ha läst i skolan, men aldrig läste
  25. En memoar
  26. En bok du läser ut på en dag
  27. En bok med antonymer i titeln
  28. En bok som utspelar sig på en plats du alltid har velat besöka
  29. En bok som fått dåliga recensioner
  30. En triologi
  31. En bok från din barndom
  32. En bok med en kärlekstriangel
  33. En bok som utspelar sig i framtiden
  34. En bok som utspelar sig i high school (eller gymnasiet, brittiska college eller motsvarande)
  35. En bok med en färg i titeln
  36. En bok som fick dig att gråta
  37. En bok med magi
  38. En grafisk roman
  39. En bok av en författare du inte läst något av innan
  40. En bok du äger, men aldrig har läst
  41. En bok som utspelar sig i din hemstad Egenmäktigt förfarande
  42. En översatt version av en bok
  43. En bok som utspelar sig kring jul
  44. En bok skriven av en författare med samma initialer som du
  45. En pjäs
  46. En bok som någon gång förbjudits av ett lands regering
  47. En bok som också gjorts som serie
  48. Ën bok du tidigare påbörjat, men aldrig avslutat
Detta är som sagt var 50 böcker, vilket jag inte tror att jag kommer att klara. Jag satsar på att försöka läsa 30 under hela 2015, vilket vi får se om jag klarar, men det är nog en lagom utmaning. Min regel för denna lista är att det inte ska vara en omläsning (med undantag för barndomsboken möjligtvis, men då får jag inte ha läst den på jättemånga år istället) och att varje bok bara får räknas som en punkt. Vill ni göra den själva så kan ni ju hitta på era egna regler om mina inte passar er helt. Vill ni hellre se listan på engelska så finns den som sagt var här.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag vet inte om du är intresserad av någon mer läsutnaning , men jag & en som heter Jana håller i det som förra året kallades boktyckes läsutmaning! Info finns på min blogg om du skulle vara intresserad! Kram

    SvaraRadera