onsdag 7 januari 2015

Egenmäktigt förfarande av Lena Andersson


Detta var en av böckerna jag beställde hem med presentkortet jag fick i julklapp. En bok jag hur länge som helst velat läsa, som jag har hört så mycket lovord om. Tyvärr blev det faktiskt en besvikelse.

Boken handlar om Ester Nilsson som blir kär i Hugo Rask och utvecklar en mycket ohälsosam relation till honom. Boken handlar mycket om Esters tankar och känslor, om hur desperat hon blir i denna ohälsosamma relation och även hur hon försöker komma ur den ohälsosamma biten, men aldrig kommer dit. Just den delen tycker jag om. Jag känner igen mig själv i Ester och det tror jag att de flesta som har haft någon form av relation (inte nödvändigtvis en romantisk sådan) där det blivit snett i maktfördelningen. 

Språket är det som ställer till det för mig. Ärligt talat, jag tycker att det är lite pretentiöst och att det tyvärr saknar lite substans. På många ställen hade jag önskat att Lena Andersson hade beskrivit mer, för jag saknade det. Jag kände igen Esters berättelse, men den väckte inte känslor. Hade jag aldrig någonsin varit i situationen hade jag nog tyckt att boken var ganska tråkig. Språket är en av de saker som boken tycks ha hyllats mest för och nej, jag förstår det inte alls.

Kortfattat, den var egentligen inte dåligt, det fungerar, men jag förstår inte all the fuzz. Så bra var den definitivt inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar