fredag 16 augusti 2013

En komikers uppväxt-Jonas Gardell

DET ÄR FORTFARANDE TORSDAG, DET ÄR FORTFARANDE TORSDAG I...okej, nej, det är inte torsdag någonstans längre. Jag kollade nyss upp det. Dessutom lyckades jag sedan räkna ut att i Auckland, där Jessika bor nu, är det till och med lördag. Fint. Bra med deadlines och sådär.



Hur som helst, torsdagsboken. Just den här boken kan jag faktiskt erkänna att jag nog inte hade läst om det inte varit för att jag blivit kär i Jonas Gardells sätt att skriva precis innan en vän till mig ville bli av med lite böcker, bland dem En komikers uppväxt. Jag är däremot glad att jag gjorde det, för det var en bra bok.

Den handlar om Juha som är 12 år och växer upp i ett helt vanligt svenssonområde med mamma, pappa och lillasyster på 70-talet. Under bokens gång får vi följa hans vardag och framför allt handlar den mycket om hans klass, om de populära, de inte så populära och alla relationer och rangordningen där. Jag skulle nog mest av allt beskriva den som en vardagsskildring, en ganska mörk, men samtidigt realistisk sådan.

Som ni antagligen märkte efter Torka aldrig tårar utan handskar så blev jag helt kär i Gardells sätt att skriva efter den boken och den förälskelsen håller i sig fortfarande. Det är så fint skrivet, plus att jag mycket väl känner igen mig i boken i både positiva och negativa aspekter. Det känns som en väldigt rå och otillgjord bild av slutet av barndomen/början av tonåren. En ganska sorglig, men fin bild.

Kortfattat skulle jag absolut rekommendera den här boken. Läs den, den är jättefin.

1 kommentar:

  1. Då måste du läsa fortsättningen Ett ufo gör entré! :D

    SvaraRadera